19 Aralık 2014 Cuma

Aktarma Çalışması - 13 Ay

Montessori'de aktarma çalışmaları olmazsa olmaz günlük yaşam becerileri etkinliklerinden. Çocuğun ince motor gelişimini destekleyen bu aktiviteler, aynı zamanda yazı yazmak için de ön hazırlık kapsamında değerlendiriliyor. Aktarma çalışmaları genelde 18 ay üzerindeki çocuklarla uygulanıyor. Fakat biz gayet basitten başladık aktarma çalışmalarına. 

Aktarma çalışmaları çok çeşitli şekillerde yapılabiliyor. Aktarılacak materyaller, aktarmada kullanılan aletler ve aktarılan kaplar için çok fazla alternatif var. Mesela kaşıkla pirinç aktarma, cımbızla boncuk aktarma, sürahiden bardağa su aktarma, sürahiden şişeye huni kullanarak su aktarma, kaptan kaba süngerle su aktarma gibi.

Aktarma çalışmalarına kuru ve büyük nesnelerle ve elle başlanıyor. Sonra kepçe, kaşık, cımbız gibi aletler kullanılarak daha küçük nesneler aktarılıyor. Kuru nesnelerle çalışmalar bittikten sonra suyla çalışmalara geçiliyor. 


Yazı soldan sağa yazıldığı için aktarma her zaman soldan sağa doğru yapılıyor. Yani dolu kap solda oluyor. Ayrıca bütün materyaller tanıtılırken çocuğun sağında oturmak gerekiyor. Biz sağ elimizle aktiviteyi gösterirken çocuk avuç içimizi görerek yaptığımız eylemi daha rahat anlayabiliyor. Çocuğa aktiviteyi gösterirken çok yavaş davranmak ve kesinlikle konuşmamak gerekiyor. Davranışlar sözlerden çok daha etkili olduğundan ve çocuk görerek ve uygulayarak öğrendiğinden dolayı elimizi gözleriyle takip etmesi yeterli oluyor.

Tabii küçük çocuklarla çalışırken işler biraz daha zor. Çünkü genelde biz aktiviteyi gösterirken onlar başka yerlere bakıyor, yada tepsiyi karıştırmaya çalışıyor. Bu durumda yapılacak şey sakin olmak. Eğer tamamen karmaşa yaratıyor ve başka şeylerle ilgileniyorsa aktiviteyi kaldırıp daha sonra tekrar denemek gerek. Eğer daha sonra denediğimizde yine ilgilenmiyorsa, o aktiviteyi gözden geçirmek gerek. Yapabileceğinden çok zor yada çok kolaysa çocuk ilgilenmeyebilir. Çocuk aktiviteyle ilgileniyor ama biz gösterdikten sonra tamamen farklı bir şekilde oynuyorsa müdahale etmemek gerek. Özellikle 24 aya kadar olan çocuklar aktiviteleri çok farklı şekillerde kullanabiliyorlar. Bu durumda aktiviteyi her seferinde tekrar sakince göstermek gerekli. Sonra çocuğu serbest bırakıyoruz ve dilediği gibi oynuyor. Fakat eğer materyallere zarar veriyorsa yada ağzına sokmaması gereken zararlı şeyleri ağzına alıyorsa uyarabilir, materyali önünden alabiliriz.

Bu kadar ön bilgiden sonra Azra ile yaptığımız aktarma çalışmasına geçebiliriz :) Bu resmi ilk aktarma çalışmamız. Daha önce bir kaç denemem olmuştu ama başarılı sonuçlar alamamıştım. Bu sefer kızım gayet başarılıydı :)

Çalışmamızda büyük makarnalar ve plastik kaplar kullandım ve aktarma için herhangi bir alet kullanmadım. Elle aktarma yaptık.  Bitiremeyip canı sıkılmasın diye az makarna koydum. Önemli olan çocuğun biraz zorlanarak yapabileceği bir aktivite sunmak. Ne çok zor ne çok kolay.


Önce ben gösterdim, daha sonra Azra'ya bıraktım ve tahmin ettiğimden çok daha başarılıydı. Gayet bilinçli bir şekilde dolu kaptan alıp boş kaba atmaya başladı.

Bazen sağ bazen sol elini kullandı, müdahale etmedim. Pembe kaptaki bütün makarnalar bitince mordan pembeye geri aktarmasını gösterdim fakat Azra mor kabı komple kaldırıp tepsiye boşalttı :) Sonra makarnaları tepsiden kaplara doldurmaya çalıştı. Sonra tepsiyi masaya devirip makarnaları ortalığa saçtı :)

Tepsiyle ilgilenmeyi bırakınca ben sakince makarnaları topladım, pembe kaba doldurdum ve aldığımız şekilde tepsiyi rafa yerleştirdim. Bu tepsi bir hafta kadar rafımızda durdu. Arada bir odaya girip her yeri makarnalanmış olarak buldum ama hiç sorun değil :) Canı istediğinde o tepsiyi alıp masaya getirip koyması, sandalyesine oturup aktarma çalışması yapması her şeyi unutturuyor :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder